Finding interesting music on bandcamp is becoming the norm and 100989 is no different. When listening to Erased, I found it very interesting and different and the album continues to be in my rotation of music.

It’s funny because now that I talk more about Korean electronic music, more of these artists seem to find me online. Since I wanted to know more about 100989, I asked if he would answer some questions.

100989 interview

Can you introduce 100989?

Hello, Korean Indie readers! I’m a Korea-based musician called 100989. Nice to meet you!

안녕하세요. 코리안인디 구독자 여러분, 저는 한국에서 음악을 만들고 있는 100989라고 합니다. 반갑습니다.

You describe your music as “electronic, ambient & neoclassical, drone and cinematic.” How do these genres fit together in your music?

The true reason of listing all these different genre is simply to explain my genre a bit easier. In this EP, I wanted to convey different ways of expressing unsteadiness, depression, and gloom.

사실, 장르를 열거해놓은 이유는 단지 나의 음악을 쉽게 설명하기 위해서였다. 이번 EP앨범에서 불안정함, 우울함, 음산함의 감정을 다양한 표현방식으로 나타내보고 싶었다.

The songs on Erased sound like audio snapshots of time. How do you create song? Is there a specific process that you use to get inspiration?

Like you mentioned, I wanted to describe what “memories” are with my tracks. Three years ago, I saw a painting by Andrei Varga called Unsaved Memory. My heart sat on that painting which led me to contact the artist to use it. My inspirations comes from movies, painting, or just my alone time serves as a vehicle to think a lot of different things. And they eventually lead to a gateway to start working on music.

Andrei Varga - Unsaved Memory

Credit: Andrei Varga – Unsaved Memory

당신의 예상처럼, 나는 나의 트랙들을 이용해서 “기억”에 대해 묘사하고자 하였다. 3년 전, Andrei Varga의 Unsaved Memory라는 그림을 보고 만들게 되었으며, 그림이 너무 마음에 들어서 화가에게 이메일을 보내서 artwork 이용허락을 받았다.
영화나 그림을 보고나서 작업을 하기도 하고, 혼자만의 시간을 갖고 여러가지 생각들을 함으로서 작업이 진행되기도 한다.

What tools do you use to create your music?

For DAW, I use Ableton. Also, I frequently use sounds from Ableton Suite’s instrument, Ableton Pack, Arturia’s V-Collection as well as Analog Lab. As of controller, Ni’s Maschine, Arturia’s Minilab, and Microbrute are often used.

DAW로는 Ableton을 주로 사용하고, Ableton Suite의 내장 악기와 Ableton Pack, Arturia사의 V-Collection, Analog Lab의 소리들을 애용한다. 컨트롤러는 NI의 MASCHINE과 Arturia의 Minilab, Microbrute 등을 사용하고 있다.

Each song on Erased has an emotion that comes across. Was it an attempt to get listeners to feel something specific? What was the most important theme of emotions?

In this EP, I used minimal sound to convey dark, gloomy, and unstableness. The main “thesis” of this album is to describe the memories that may have been blurred by time but not erased perfectly.

The first track, “Amour,” was inspired by Michael Haneke’s film Amour. This one was recorded on a field record, without any ornaments, and I added simple chords, and string with some electronic notes.
The second track, “Less,” is a tri-pop song using TR-808 drum, analog synthesizer, noise. It’s composed with minimal sound, a bit monotonous.

The third track is the song that I was very inspired by Irish artist, Andrei Varga, who worked on the album cover. I challenged myself on how to describe the concept of memory abstractly. I recorded my voice with cassette tape and used filter to crush the sound. This hopefully carries it.

The fourth track, “433,” was inspired by John Cage’s 4’33”. It’s an homage to the artist. I wanted to translate Cage’s 4’33” in my own way by using a genre called Drone. I used spooky sounds, the dispersion of fine sound by using several effectors. I wanted this track convey the difference between rough and fine and its space.

The fifth track is called “Boats Against the Current” and this was from last sentence in Great Gatsby. I tried to mix classical sounds with electronic sound.

이번 EP앨범 미니멀한 사운드를 통해서 음산함, 우울함, 불안정함과 같은 정서를 담고 싶었다. 앨범의 주제는, 시간에 의해 잊혀진 그러나 완벽하게 지워내지 못한 과거의 어떠한 ‘기억’에 대해 묘사하려고 하였다.
첫 번째 트랙 Amour는 Michael Haneke 감독의 영화 ‘Amour’에서 영감을 받아 작업하였으며, 필드레코딩 위에 오너먼트 없는 간결한 코드 진행과 스트링, 전자음으로 구성되어진 곡이다.
두 번째 트랙 Less는 TR-808드럼, 아날로그 신디사이저, 노이즈를 이용한 미니멀한 사운드로 구성된, 단조로운 진행의 트립합 장르의 곡이며,
세 번째 트랙은, 이 앨범의 아트웍 작업에 참여한 아일랜드 더블린 출신의 화가 Andrei Varga 작품의 제목으로, ‘기억’이라는 추상적 메세지를 소리로 표현 할 방법에 대해 고민하다, 카세트 테잎을 이용하여 육성을 녹음한 뒤, 필터를 통해 다시 그 소리를 찌그러트리는 방식의 사운드를 이용하여 전달하고자 하는 바를 담아 내었다고 한다.
네 번째 트랙 433은, 널리 알려진 전위 작곡가 존 케이지의 4’33”의 곡의 형식을 오마주하여 Drone이라는 장르를 통해 나름의 방식으로 해석한 곡으로, 4분 33초 동안의 음산한 사운드와 미세한 소리의 분산, 여러 이펙터의 활용으로, 투박하면서도 미세한 음향의 변화와 공간감을 느끼도록 하였다.
다섯 번째 트랙 Boats Against the Current는 소설 “위대한 개츠비”의 마지막 문장에서 제목을 차용하였다고 전했으며, 클래식 사운드와 전자음을 섞어보려고 하였다.

How did you start composing music? With which genre do you begin your composition? What is the genre that gets added last?

I think it all began 3 years ago. At first, I really wanted to concentrate on R&B and liked works by producers like Noah 40 Shebib, T-Minus. As time went by, I had the chance to explore in various genre and finally found a genre that I could put my emotion into.

While I like a lot of different genres, the common thing among them is I tend to like gloomy music. I also appreciate classic, R&B, jazz, experimental, avant-garde. I think the totality of my emotion is expressed through my music.

아마도, 3년 전 부터 시작한 것 같다. 처음에는 R&B 장르의 음악을 만들고 싶었고, Noah 40 Shebib, T-Minus와 같은 producer를 좋아하기도 했다. 하지만, 음악을 많이 듣고 시간이 흐르면서, 내가 좋아하는 감정을 적절하게 표현할 수 있는 음악을 찾게 된 것 같다. 여러 장르의 음악을 좋아하지만, 공통점은 대부분 우울한 음악이다. 클래식, R&B, 재즈, 실험음악, 전위적인 음악도 좋아한다. 내가 좋아하는 감정의 집합체가 내가 만드는 음악인 것 같다.

What advice would you give someone how wants to start composing electronic music?

I’m not sure if I’m in a place to give advice as I just started as well. However, if I were to think of one thing, I recommend people to do what sounds good to them. It’s true that one may feel rewarded and joyous by fame and money but I hope that doesn’t be come their primary objective.

나도 이제 음악을 시작하는 사람이고, 내가 누군가에게 조언할 입장은 아니다. 하지만 굳이 말하자면, 자신이 하고싶은 음악을 했으면 좋겠다. 내가 만든 음악이 많은 사람들이 좋아해주고 돈도 많이 벌수 있다면 기쁜일이지만, 이러한 것들이 목적이 되지 않았으면 한다.

Who are your influences?

Too many!
I appreciate work of JiHyun Kim, a media artist, as well as Arkitek‘s photographies. I also listen to Film Music Directors album such as HyunSoo Jung, HyunJung Shim, and HongJip Kim. I also follow closely Whang Bo Ryung (Smacksoft), Max Richter, Canadian Producer Milosh, American Singer-Song Writer Niia, Erased Tapes Records’ Olafur Arnals, Nils Frahm, A Winged Victory For The Sullen, and Douglas Dare.

너무 많다.
Media Artist 김지현(http://vimeo.com/67976454)의 작품과, Photographer Arkitek(https://www.facebook.com/arkitek.btw?fref=ts)의 사진을 좋아한다, 그리고 한국의 영화음악 감독인 정현수, 심현정, 김홍집 감독의 음악을 많이 듣고, 황보령(Smacksoft), Max Richter, Canadian Producer, Milosh, American Singer-Song Writer Niia, Erased Tapes Records의 Olafur Arnals, Nils Frahm, A Winged Victory For The Sullen, Douglas Dare 등의 음악도 즐겨 듣는다.

Are there any other Korean electronic artists that you would recommend?

I recommend Electric Planet Five and Sunwoo Shawn Kim.

Electric Planet Five와 Sunwoo Shawn Kim을 추천한다.

Anything to say to readers?

Thank you, Korean Indie readers, for the interest you showed me! Not too long ago, I finished on conceptualizing my first official album and hoping to release it in the winter. When the official album gets released, I’m hoping to host a media art exhibition to introduce my music. I haven’t thought about all the details yet but I’ve been spending a lot of time on it. Thank you for reading this long interview.

코리안인디 독자들과 제 음악에 관심을 가져주시는 분들에게 감사드립니다. 얼마 전 나의 첫번째 정규앨범의 컨셉을 잡았다. 올해 겨울 발매를 목표로 준비중이다. 정규앨범이 발매되면, 미디어아트 전시와 같은 방법으로 나의 음악을 소개하려고 생각하고 있다. 아직 구체화되지 않았지만 많은 생각들을 하고있다. 긴 인터뷰를 읽어주셔서 감사합니다.

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