Some years ago YOUNG, GIFTED & WACK released some of my favorite electronic music releases. The label scaled back a bit and releases aren’t as prolific, but a musician I followed, Kernelstrip, reemerged as Dongchan. Under this name he evolved his soundscape with the first release Fog in 2018 and also partnered with Dubinvain under the name FFRD (Forty Five Records). I was curious where all these changes came from and reached out to get an update on what he’s been doing.

dongchan

Can you introduce yourself?

Hello. I’m electronic music producer Dongchan.

안녕하세요. 일렉트로닉 뮤직 프로듀서 동찬 이라고 합니다.

In 2014, you went by Kernelstrip and in 2018, you returned at Dongchan. What sparked the change?

Before dropping Fog, the first album, HAVAQQUQ suggested that I use my real name rather than Kernelstrip. It made more sense to use my real name because Fog had my personal stories in it,

Therefore, the separation between Kernelstrip and Dongchan was emotional. At the time of production, there was a big change in the musical style perspective that Kernelstrip is limited to express, and the name Kernelstrip was under immense stress due to overlapping personal circumstances and events.

A name is truly a surreal thing. If you change just one letter, the possibilities become wider. At the time the stress I wanted to lay out on the piano was excessive. It was a time when I thought I couldn’t do music anymore.

Although everyone thinks that I won’t revisit Kernelstrip, I’m briefly taking a break. When I want to use the name again, I plan to reveal and promote Kernelstrip. 

1집 안개 발매 전, 하박국이 커널스트립 대신 본명을 쓰자고 제안 한 것이 계기입니다. 안개는 저의 개인적 이야기를 담았기 때문에 본명을 쓰는게 더 어울리기도 했지요.

덕분에 커널스트립과 동찬이 정서적으로 분리되었습니다. 제작 당시 음악 스타일에 큰 변화가 있던 시점이라 커널스트립으로는 표현의 한계가 있었고, 개인적인 사정과 사건이 겹쳐 커널스트립 이라는 이름에 엄청난 스트레스를 받고 있던 것도 영향이 있었습니다.

그리고 다들 커널스트립을 안한다고 생각하던데, 잠깐 쉬는 겁니다. 하고 싶은 순간이 오면 또 커널스트립으로 발매하고 활동할 계획입니다.

Is there a difference between the music of Kernelstrip and Dongchan?

Kernelstrip is electronic music with a base in classical composition. That’s an area where the piano is necessary, thoroughly in a Neoclassical direction. There are many restrictions in this type of composition.

Dongchan is the opposite. Through the concept of Art Pop all the possible styles and genres are mixed. Without limits I have freer expression.

커널스트립은 클래식 작법을 기반으로 한 일렉트로닉 음악입니다. 그렇기에 피아노가 빠질 수 없는 영역이고, 철저하게 Neo Classic 을 지향합니다. 작법에 제한을 많이 둡니다.

동찬은 정반대 입니다. Art Pop 컨셉으로 할 수 있는 모든 스타일과 장르를 섞으려고 합니다. 제한 없이 자유롭게 표현하려 합니다. 

In between the last single and EP, you released music under FFRD with Dubinvain. How did FFRD begin?

FFRD is a name from the respective workrooms we used. FFRD is an abbreviation of Forty Five Records. At that time we used each other’s equipment and every day spontaneously played as DJs. The process of making music that we couldn’t have made separately in styles we didn’t think of made me very happy. An unexpected number of tracks piled up and we freely released them.

Calling it an opportunity is embarrassing. Both members are very impulsive and spontaneous people. Both aren’t good at thinking.  

FFRD 는 각각 작업실 4,5번방 을 사용한다고 지은 이름입니다. FFRD는 Forty Five Records 의 약자입니다. 당시 저희는 서로의 장비를 쌓아두고 매일 즉흥연주를 하거나 디제이를 하며 놀았습니다. 혼자서는 절대 못 만들 음악이 둘이 하니 생각치도 못한 스타일이 만들어지는 과정 자체가 너무 행복했습니다.  생각치도 못한 양의 트랙이 쌓였고 자연스레 발매로 이어졌습니다.

계기라고 하기에도 민망합니다. 멤버 둘 다 매우  충동적이고 즉흥적인 사람들입니다. 둘 다 생각이란 걸 잘 안 합니다. 

Is there a segmentation of duty in FFRD between you two or are the songs written collaboratively?

Though there’s various methods, when Dubinvain makes a demo, I arrange and mix. Oppositely when I make a demo, there are times when Dubinvain arranges. We improvise instrumentation as we go along together.

When we see demos, we call it saving manuscript. We have so many demos during a work period that instead of producing it’s choosing which tracks to include that takes the most time and concern.

FFRD’s goals are our members’ solo work, testing new instrumentals, and technical achievements.

여러 방식이 있는데, 주로 덥인베인이 데모를 만들면 저는 편곡과 믹싱을 담당합니다. 정반대로 제가 데모를 만들면 덥인베인이 편곡 할 때도 있습니다. 함께 즉흥 연주를 하면서 만들기도 합니다. 

저희는 데모들을 보고 세이브 원고 라고 부릅니다. 데모 트랙이 너무 많아 실제로 작업 기간 보다 무슨 곡을 수록할지 결정하는 시간과 고민이 가장 오래 걸립니다. 

FFRD 는 멤버별 솔로 작업 기간 및 새로 구매한 장비 테스트, 기술적 성취를 목표로 합니다.

You’ve been around the electronic scene for a long time, has it evolved and changed for the better or is it still hidden from many people?

I don’t think it’s been that long, but getting the question makes me think a lot. 

Formerly there were definitely more people doing electronic music. At first it felt like it was mostly around the capitol [Seoul], but nowadays I think there are many people from other regions. Though it feels abundant, because of COVID19, it’s a shame I can’t verify this at offline performances. Personally, I think there are more records and producers.  

그렇게 오래 했다는 생각이 전혀 없었는데, 질문 받으니 생각이 많아졌습니다.

 전자음악을 하려는 사람들이 확실히 많아 졌습니다. 처음엔 수도권 중심으로만 한다는 느낌이었지만, 현재는 지방에도 많이들 한다고 생각이 듭니다. 분명 풍성 해진 느낌이지만, 코로나 때문에 오프라인 공연이 막혀 서로를 확인할 수 없어 매우 안타깝다 느낍니다. 개인적으로는 더 많은 음반과 더 많은 프로듀서가 있었음 합니다. 

If someone wanted to start making electronic music, what are the three tools that someone should get? 

Although I’d like to say computer, synth, and speakers, before then I think you need to confidently know what you like and have patience to make an effort. Regardless of what you do, I see self confidence as the most important thing. 

컴퓨터와 신스 그리고 스피커를 이야기 해주고 싶지만, 그전에 자기 자신이 무엇을 좋아하는지 정확히 알고 노력하는 인내심이 필요하다 생각합니다. 무엇을 하든 자기자신이 가장 중요하다 봅니다.

South Korea has many streaming services and now Spotify, Apple Music, and YouTube Music are making steps into the market. Do you see positive growth as an artist under all these different services?

From an artist’s standpoint, if there’s one more place to stream then it’s a good thing. I want more people to know. Korea has so many exceptional musicians and producers. There are many times when it’s sad because people don’t know about them. 

Not just streaming but I wish that there’s more radio, magazines, and other ways to introduce artists.

아티스트 입장에서 어찌됐든 한 곳이라도 더 자신을 알릴 수 있는 매체가 생긴다는 건 좋은 것이라 생각합니다. 저는 더 많이 알려지기를 원합니다. 한국엔 좋은 음악과 훌륭한 뮤지션, 프로듀서들이 너무 많습니다. 오히려 이들이 잘 알려지지 않는 것 같아 속상할 때가 많습니다.

스트리밍 뿐만 아니라 라디오, 잡지 등 소개해주는 매체가 더 많아지기를 바랍니다. 

What else can we expect from Dongchan in 2021?

I’m currently working on many things. FFRD’s third EP, Kernelstrip’s single, and preparing to introduce something new with FFRD.

Besides these please stay tuned for other scheduled announcements. Also Dongchan’s solo second album is being planned for 2022. 

현재 작업 중인 것들이 많습니다. FFRD 3번째 EP 와 커널스트립 싱글, 그리고 FFRD 2번째 페이지에 소개될 뮤지션 또한 준비 중입니다.

그 외 편곡으로 참여한 작품도 공개될 예정이니 많은 관심 부탁드립니다. 그리고 동찬 솔로 2집은 2022년을 목표로 틈틈이 준비 중입니다. 

Anything to say to readers?

Please listen and tune in to FFRD, Dubinvain, and Dongchan. YOUNG, GIFTED & WACK is also preparing things so please stay tuned.

Fans are having difficulties due to COVID19. Until the end of Coronavirus and we can meet, I pray that you can be safe, healthy, and endure.

FFRD, Dubinvain 그리고 동찬 모든 팀 많이 들어주시고 많은 관심 부탁드립니다. 영기획 또한 많은 것을 준비 중이니 지켜봐주세요. 

구독자분들 코로나로 유래없이 힘든 시기입니다. 코로나가 종식되어 오프라인에서도 만날 그 날까지 모두들 무사히 건강히 견뎌내시길 기원합니다.

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Korean Indie owner and Editor at Large. Constantly looking for new music and working on library parity on Spotify and YouTube Music.