I found HEO‘s Structure on bandcamp a day or so after it released. After I wrote about it and posted it online, I got a friend request on Facebook. Surprisingly, HEO found me.

Way back I also had heard his first album Lightgoldenrodyellow, when I didn’t really know much about Korean music and was still exploring as much as possible. Right now, bandcamp and social media is the best way that I find new music, and otherwise I probably won’t have had a chance to find HEO’s album.

I sent over some questions so he could introduce himself, and one thing I didn’t realize was that I saw, but never met him last year at Seoulsonic 2K13 in San Francisco. After I had uploaded photos of the event, 3rd Line Butterfly‘s bassist Namyoon Kim tagged the majority of my pictures. Going back, I found he actually tagged HEO and I didn’t even know.

HEO playing with 3rd Line Butterfly (San Francisco March 2013)

HEO playing with 3rd Line Butterfly (San Francisco March 2013)

Can you introduce yourself?

안녕하세요? 한국의 인디 싱어송라이터 해오입니다.
지난달에 5년만에 2번째 앨범을 발매하였습니다. 이번 앨범은 전작과 달리 일렉트로닉 성향의 록 앨범입니다.

Hello! I’m a Korean indie singer songwriter, HEO.
Last month, my second album was released, first time in 5 years. Unlike the previous album, this album’s music is electronic-based rock.

You released 데뷔앨범 [Lightgoldenrodyellow] in 2009 as your first full-length and now Structure in 2014. What have you been doing between the releases?

1집 앨범 발매 직후에 DJ GON 과 STARSHEEPS 라는 댄스 뮤직 프로젝트의 EP를 한 장 발매했습니다.
몇몇 밴드의 편곡 및 프로듀서 일을 하기도 했구요. 영화 및 광고 음악도 간간히 작업했습니다. 그 와중에 영화 카메오 출연도 했구요.
그리고 원래 기타를 쳤었기 때문에 주로 라이브 기타 세션을 많이 했습니다.
DJ DEMICAT 밴드셋 공연의 기타를 치기도 했구요. 신스 팝/록 듀오 TV YELLOW 와 남성 팝 듀오 ONE PUNCH 에서 공연때 기타를 쳤습니다.
가장 최근에는 3rd Line Butterfly 에서 기타와 건반을 도와주고 있습니다.

Almost right after the release of my first album, I collaborated on a project with DJ GON and STARSHEEPS. We released a project dance music EP. I had also participated in producing and arranging a few bands’ music. Also, I worked on music for movies and commercials — I appeared as a cameo in a movie.

Since I play the guitar, I did some sessions for some live shows such as DJ DEMICAT, TV YELLOW, and OPEN PUNCH.

Most recently, I am helping out 3rd Line Butterfly with the guitar and keyboard.

Do you think your style has changed between releases?

지난 5년간 음악을 바라보는 관점부터 근본적으로 바뀐 것 같습니다.
작법 및 가사에서 보여지는 가치관, 태도 부터 스타일은 물론 사용한 악기, 녹음 방식 등 지난 앨범과의 유사성은 거의 없다라고 생각됩니다.
그리고 CEREMONY MUSIC 이라는 회사를 만들었습니다. 1집과 달리 정말 인디 앨범입니다.

In last five years, I think my perspective on music has changed from ground up. I think there are little difference from last album in terms of techniques, values, attitude, instruments, and of course, style. I also founded a company called CEREMONY MUSIC. Unlike my first album, this album feels truer to indie, so to speak.

heo structure

Structure has a foundation of electronic music, but adds regular band instruments like guitar. How did you compose the songs on Structure? Has the album been worked on for a long time?

본격적인 작업은 2013년 4월 정도 부터였습니다. 평일엔 일을 하기때문에 주로 주말에 작업을 했습니다.
록음악과 일렉트로닉 음악 둘 다 너무나 좋아하는 장르인데 이번 앨범은 제가 좋아하는 음악들의 특징들을 믹스하는 과정이었던 것 같습니다.
가령 슈게이징 스타일의 기타라던지 80년대 뉴웨이브 스타일의 코러스 톤, IDM 스타일의 비트 등등.
또한 전자 음악의 아이디어들도 최대한 활용하였습니다. 미분음이라던지, 랜덤한 멜로디와 비트같은 것 들 말이죠.
오디오 소스의 샘플링 작업도 재미있었습니다.
드럼 같은 경우도 이번 앨범을 위해 녹음한 게 아닌, 다른 뮤지션의 곡에 사용된 드럼 멀티 트랙을 허락하에 받아와서 편집, 리샘플링 작업으로 만들었구요.
어쿠스틱 기타의 5번줄 소리로 리듬 파트를 제외한 모든 소리를 작업한 Sound of A 도 재미있던 작업이었습니다.
In sight of light 에서는 콘트라 베이스 소스의 샘플링으로 주 선율을 작업한 것도 기억에 남습니다.

I dove into working on it from last April 2013. Since I work during the day, weekends are usually devoted on my album. The two music genres that I appreciate are Rock and Electronic and this album, I was able to learn to mix their best qualities and differences.

Some styles that I incorporated are guitar techniques from shoe-gazing, chorus style from 80’s new wave, beats from IDM. From Electronics, I utilized microtone, sporadic melody and beats. Working on audio sourcing was also very fun.

Some drum works were, with their permission, used and resampled from previous bands’ work.

I also enjoyed working on “Sound of A” as I used acoustic guitar’s 5th string except rhythm part.

Working on “In Sight of Light” is memorable, working with sampling of contra basis source to make the tune.

What tools or instruments do you use to create music?

저만의 특별한 악기는 딱히 없습니다.
로직을 시퀀서로 사용하고 UA apollo 인터페이스를 사용합니다. UAD 플러그인들이 너무 좋아서 이번 작업에 많이 사용하였습니다.
DSI prophet 08 신서사이저와 ARTURIA minimoog 소프트 신서사이저를 주로 사용합니다.
기타들과 70년대 올드 퍼즈 페달들, Roland Space Echo 정도 입니다.

I don’t have a tool that is special to me per se. I used logic for sequencer and UA apollo for interface. UAD Plugins are definitely well used in this album. As of synthesizers, DSI prophet 08 and ARTURIA minimoog soft synthesizer are often used. Guitars, 70’s old fuzz pedals and Roland Space Echo were also used.

Is it difficult to recreate the songs at live performances?

아무래도 전통적인 록밴드 형식으로는 표현할 수 없는 소리들이 많이 들어간 앨범이라 라이브 세팅에 대한 어려운 점이 있습니다.
여러 밴드들의 라이브 세팅들을 연구해 보기도 하고 라이브 멤버들끼리 이것 저것 시도해 보고 있는 중입니다.
마냥 많은 장비를 쓰기에는 여러팀이 공연해야 하는 여건상 세팅 시간에 문제가 있고, 록밴드 편성으로만 하기에도 사운드상 문제가 좀 있습니다.
그래서 이달 말부터 예정인 공연 세팅에 대한 많은 고민을 하고 있습니다.
사실 오늘도 음악도 너무 좋지만 세팅이 궁금하기도 해서 Washed Out의 내한공연을 보고 오는 길입니다. 예상대로 세팅이 꽤나 복잡해 보였습니다.

Since there are some sounds that can’t be produced with the traditional band setting, there are definitely difficulties in live shows. I’m studying and experimenting on the set ups with members.

There are limitations on using numerous tools and instruments — we’d take too much time and may affect other bands. If we were to only use rock band’s setup, the sound is very different.

So we’ve been really pondering about how to set up because of the shows later in the month. It’s funny that you asked because we went to see Washed Out and tried to observe on their setting. And as we imagined, they had a quite complicated setup.

There are a couple songs that also feature Kim Bo-Yeong, how did she get involved with the album?

이번 앨범은 이미지상 여성보컬이 꼭 필요했습니다.. 계속 피쳐링할 보컬을 찾아다니던 중에 어떤 공연을 보게 되었습니다.
김보영씨는 당시에 여성 포크 듀오를 하고 있었는데, 제가 두 멤버 모두에게 보컬 피쳐링 제의를 했었는데 결국 김보영씨만 피쳐링을 하게 되었습니다.
제가 찾던 이미지는 뭔가 덜 프로페셔널하고 싸늘한 듯 건조한 목소리였는데 기대보다 훨씬 더 좋은 결과물이 나왔습니다.. 물론 김보영씨는 꽤 고생을 했습니다.

For this album’s mood, I really needed female vocals. During the time when I was fully on the search for vocal, I randomly went to see a show. Kim Bo-Yeong was in a female folk duo band at that time. I proposed the featuring to both of them and Kim Bo-Yeong accepted.

I looked for a tone that is a bit rough around the edges, cold, and dry; but Bo Yeong exceeded my expectation. And of course, Bo-Yeong worked really hard.

Is there a song that you’re most proud of on Structure?

개인적으로는 Word of silence 라는 곡을 가장 좋아합니다.
그 노래의 무드가 지금 제 기분과 아주 비슷해서 그런 것 같습니다.

Personally, “Word of Silence” is my favorite. The reason is that the music’s mood and mine coincide very well.

You used both bandcamp and iTunes to release the album internationally. Do you think this is a better way for musicians to distribute music to international audiences?

현재로서는 없다라고 생각합니다. 특히 밴드캠프는 저같은 인디 뮤지션에게 너무나 좋은 시스템이라고 생각됩니다.
여담으로 한국에서 하루 빨리 아이튠즈가 정식 서비스 되기를 간절히 바랍니다.

Currently, they are the best tools. Bandcamp, especially, is an awesome system for indie musicians like me. On a side note, I hope that iTunes goes on full force in Korea as soon as possible.

Are there any musicians that you are listening to now that you would recommend?

영기획에서 나오는 음악들 및 한국의 인디 일렉트로닉 음악가들을 추천하고 싶습니다.
Sima Kim 과 Graye 를 추천합니다.

I’d like to recommend some musicians from Young Gifted & Wack — Sima Kim and Graye.

“Hard to Keep” is an 11 minute song. How did you compose this song? While writing did the song length naturally keep growing?

대략 5-6파트 정도가 유기적으로 연결되는, 하지만 각 파트별로 개별적인 곡의 느낌도 줄 수 있는 긴 러닝타임의 곡을 만들어보고 싶었습니다.
사실 원래 게획보다는 편곡 작업에서 2-3분 정도 줄어든 곡입니다.
분열된 자아의 스토리와 염세주의적인 감정선이 자연스레 흐를 수 있도록 편곡 작업을 앨범 작업 거의 마지막까지 한 곡입니다.

I wanted to compose a long song that has 5 to 6 parts — a song that is fluid but also has different elements, almost like separate song, to each parts. Originally, the song was 2-3 minutes longer but was edited when I was arranging it. I wanted to illustrate a pessimistic and yet schizophrenic story with a natural stream of emotions. So the song was worked on until the very end of album preparation.

Korean independent music is gaining a lot of popularity. What do you think is the strength of Korean independent music overall?

한국 인디 음악의 수준과 위상이 전반적으로 정말 높아진 것 같습니다. 젊은 뮤지션들의 에너지도 대단하구요.
수준급의 음악과 연주력에 한국인 특유의 불같은 에너지라고 해야 할까요?
한국의 모든 인디 음악가들에게 박수를 보내고 싶습니다.

I do feel that the standard and status definitely ameliorated. The energy that young musicians has is incredible! The energy on the quality music and play mirrors Korean’s fiery energy.
I’d like to applaud to all korean indie musicians.

Are there other artists on Ceremony music with upcoming releases?

밴드 TV YELLOW 의 2집을 올해 안에 발매할 수 있도록 멤버들을 강하게 압박할 예정입니다.
CEREMONY MUSIC 의 틀이 더 갖춰지면 색깔에 맞는 새로운 아티스트의 앨범도 발매 할 예정입니다.

I’m going to pressure hard on the members of TV YELLOW so they can release 2nd album!
When CEREMONY MUSIC is more structured, I’d liked to bring on some more artists on board.

Anything to say to readers?

HEO 의 STRUCTURE 앨범 많은 관심 바랍니다..
올해 어느 해보다 열심히 활동 하려 합니다. 지켜봐 주시면 고맙겠습니다.
3집 앨범때 또 이런 기회가 생기면 좋겠네요.

Hope you enjoy HEO’s STRUCTURE! I’m determined to do a lot of work this year so please stay tuned!
I hope this kind of opportunity comes along again for my 3rd album.

HEO on Facebook.
HEO on Twitter.
HEO on Soundcloud.
HEO on bandcamp.


Buy Structure. It’s one of the best albums this year.

Korean Indie Editor-At-Large The person in the background watching over everything.